Els esplais, o clubs de temps lliure, són un moviment cívic estès a Catalunya, Balears i València, basat en el gaudi del temps lliure dels nens i joves, sobretot en els caps de setmana i durant les vacances.1 Normalment, està basat en el voluntariat.
Va néixer en els anys 60 a partir del moviment del escultismo, però basant-se en un sistema menys jerarquitzat i més enfocat a l'oci, com a continuació de les colònies d'estiu que les parròquies organitzaven. A Catalunya compta amb unes 35.000 persones associades als esplais.
Els esplais han donat origen a un nou model educatiu basat en una metodologia d'aprenentatge durant el temps lliure, una iniciativa complementària a l'educació formal i familiar que ha aconseguit el reconeixement del valor formatiu que suposen les activitats lúdiques i didàctiques, afavorint les pràctiques pedagògiques en els hàbits d'oci. En conjunt, un sistema de valors molt efectiu per completar el cicle de desenvolupament individual i col·lectiu de nens, adolescents i joves. Aquesta educació de l'oci es desenvolupa a través de jocs i manualitats, tallers temàtics, campaments d'estiu, excursions i activitats culturals, els quals representen el mitjà més adequat per ensenyar el potencial que suposa un aprenentatge fos de l'entorn laboral o formatiu.
La pedagogia en l'oci pretén abordar finalitats diferents com millorar el desenvolupament formatiu i social dels individus donant resposta als seus interessos i necessitats, educar en valors com l'empatia, l'autonomia i la solidaritat, el treball en equip, la participació democràtica i l'esperit crític i cívic.
Els esplais pretenen oferir un aprenentatge d'habilitats i aptituds en un espai positiu a través d'un procés de reflexió, conscienciació, adquisició i practica de destreses amb la utilització d'una metodologia intencional, alliberadora, activa i significativa, humanista i integral. L'educació del temps lliure es construeix com un projecte comú d'interacció treballant amb els recursos de l'expressivitat artística i l'espontaneïtat, la cooperació i l'experimentació.
Va néixer en els anys 60 a partir del moviment del escultismo, però basant-se en un sistema menys jerarquitzat i més enfocat a l'oci, com a continuació de les colònies d'estiu que les parròquies organitzaven. A Catalunya compta amb unes 35.000 persones associades als esplais.
Els esplais han donat origen a un nou model educatiu basat en una metodologia d'aprenentatge durant el temps lliure, una iniciativa complementària a l'educació formal i familiar que ha aconseguit el reconeixement del valor formatiu que suposen les activitats lúdiques i didàctiques, afavorint les pràctiques pedagògiques en els hàbits d'oci. En conjunt, un sistema de valors molt efectiu per completar el cicle de desenvolupament individual i col·lectiu de nens, adolescents i joves. Aquesta educació de l'oci es desenvolupa a través de jocs i manualitats, tallers temàtics, campaments d'estiu, excursions i activitats culturals, els quals representen el mitjà més adequat per ensenyar el potencial que suposa un aprenentatge fos de l'entorn laboral o formatiu.
La pedagogia en l'oci pretén abordar finalitats diferents com millorar el desenvolupament formatiu i social dels individus donant resposta als seus interessos i necessitats, educar en valors com l'empatia, l'autonomia i la solidaritat, el treball en equip, la participació democràtica i l'esperit crític i cívic.
Els esplais pretenen oferir un aprenentatge d'habilitats i aptituds en un espai positiu a través d'un procés de reflexió, conscienciació, adquisició i practica de destreses amb la utilització d'una metodologia intencional, alliberadora, activa i significativa, humanista i integral. L'educació del temps lliure es construeix com un projecte comú d'interacció treballant amb els recursos de l'expressivitat artística i l'espontaneïtat, la cooperació i l'experimentació.
Links
Fundació esplai:
Directori dels esplais de la federació catalana dels esplais:
Els centres d’esplai:
Esplac: totes les noticies relacionades amb esplais
No hay comentarios:
Publicar un comentario